Piano in de onderbouw

Carnaval Festival Alle partijen (Klik hier om alle partijen te downloaden)

Carnavalfestival PowerPoint (Klik hier voor de bijbehorende presentatie)

Alle partijen

Melodie partij

Begeleiding partij

Bas partij

 

Pianoles Carnaval Festival

Herkenbaarheid van het eerste uur! Wie is er niet opgegroeid met de Efteling? Vanuit mijn praktijk ervaring heb ik geleerd dat muziek uit dit themapark altijd een grote hit is in iedere muziekles. Carnaval Festival is een van de oudste attracties van de Efteling en het lied bevat zoveel herhalingen van het krachtige thema, dat het de rest van de week in je hoofd blijft hangen. Daarom ook een ideaal lied om in de onderbouw met de leerlingen te gaan spelen, omdat ze het lied helemaal van buiten kennen. Aan de hand van gedifferentieerde partijen, kunnen ze zichzelf uitdagen om de melodie of zelfs de begeleiding te spelen, maar voor de minder bedreven muzikanten is er ook een mogelijkheid om te beginnen met de baslijn.

Omschrijving van de opdracht

In deze les leert de klas het lied Carnaval Festival te spelen op de piano. Er zijn drie verschillende niveaus. Een bas partij, een melodie partij en een akkoorden partij (Van leertheorie naar onderwijspraktijk, 2016) Dit is tevens de volgorde van niveau verschil. Alle partijen worden gespeeld met 1 hand. Eerst oefen de leerlingen hun eigen partij en daarna proberen ze het gezamenlijk uit te voeren. Voorafgaand aan het praktijkgedeelte van de les kun je met behulp van een presentatie uitleggen wat de bedoeling is.

In deze les wordt er 5 minuten gerekend voor opstart tijd en 5 minuten om de les af te ronden en op te ruimen.

Aan het eind van deze les:

  • Kunnen de leerlingen ten minste 1 partij zelfstandig spelen.
  • Weten ze de noten te spelen vanaf de bladmuziek.
  • Spelen ze het gehele stuk samen en klinken er drie partijen tegelijkertijd.

Aandachtspunten:

  • Niet alle leerlingen zullen makkelijk de noten kunnen lezen van blad. Zeker als dit in een brugklas wordt uitgevoerd. Zorg daarom ook dat je de partijen allemaal een keer laat horen en zelf voorspeelt.
  • Als er leerlingen in de klas zijn die zelf al pianoles hebben zullen ze deze partijen heel makkelijk kunnen spelen. Je kunt hier creatief mee om gaan door bijvoorbeeld twee partijen te combineren.
  • Het kan ook zijn dat niemand een bepaalde partij kiest om te spelen. Bedenk daarom eerst hoe je daarmee omgaat. Speel je dan zelf de andere partijen? Of kies je wat leerlingen uit die toch gaan proberen om de andere partijen te spelen?

Domeinen en Kernvaardigheden

  • Domein Musiceren
  • Domen Beluisteren
  • Kernvaardigheid Produceren
  • Kernvaardigheid Presenteren
  • Kernvaardigheid Beleven

Leerdoelen:

  • Zelfstandig instuderen van een piano partij m.b.v. bladmuziek
  • Omgaan met autonomie binnen een opdracht
  • Gezamenlijk musiceren

De Presentatie (15 minuten)

De opdracht (Slide 1)

Op deze dia staat een plaatje van de drie partijen onder elkaar. Tevens staat er een linkje naar het geluidsbestand zodat ze horen wat de bedoeling is als ze de partijen tegelijkertijd spelen.

Partij 1 de Bas partij (Slide 2)

Je ziet de baspartij op het scherm en er is een linkje naar een geluidsbestand om te laten horen wat er op de bladmuziek staat. Speel het eventueel zelf mee met het bestand of nog een keertje extra daarna. Je kunt de partij vast “droog oefenen” door de leerlingen het ritme mee te laten klappen en mee te laten zingen op noten namen of in “scat-vorm” als je dat prettiger vindt.

Partij 2 de Melodie partij (Slide 3)

Je ziet de Melodiepartij op het scherm en er is een linkje naar een geluidsbestand om te laten horen wat er op de bladmuziek staat. Speel het eventueel zelf mee met het bestand of nog een keertje extra daarna. Je kunt de partij vast “droog oefenen” door de leerlingen het ritme mee te laten klappen en mee te laten zingen op noten namen of in “scat-vorm” als je dat prettiger vindt.

Partij 3 de Akkoorden partij (Slide 4)

Je ziet de Akkoorden partij op het scherm en er is een linkje naar een geluidsbestand om te laten horen wat er op de bladmuziek staat. Speel het eventueel zelf mee met het bestand of nog een keertje extra daarna. Je kunt de partij vast “droog oefenen” door de leerlingen het ritme mee te laten klappen en mee te laten zingen op noten namen of in “scat-vorm” als je dat prettiger vindt.

Oefenen en uitvoeren (25 minuten)

 

De leerlingen gaan nu zelf aan de slag. Van iedere partij zijn er voldoende uitdraaien beschikbaar. De eerste 15 minuten gaan ze zelf aan de slag. De docent loopt rond om individuele aandacht te schenken aan de leerlingen waar het nodig is.

Na die 15 minuten speel je als volgt:

  • Eerst iedereen met de bas partij apart
  • Daarna de melodie partij apart
  • Vervolgens de akkoorden
  • Klassikaal allen tegelijk

Bij het piano spelen zijn er een aantal punten en regels om in de gaten te houden:

1. Klassikaal spelen: Tegelijk beginnen en tegelijk eindigen. De docent heeft hierin de functie van dirigent en telt af wanneer het begint. Dat betekent dat het stil is als je begint met aftellen.

2. Ga verstandig om met de instrumenten. Instrumenten zijn dure stukken dus ben er zuinig mee.

3. Help elkaar als daar om gevraagd wordt. Hiermee stimuleer je het sociaal constructivistische leren.

4. Spreek een duidelijk stilte teken af voorafgaand aan de les.


Bronvermelding:

van Wal, J. (2016). Van leertheorie naar onderwijspraktijk. Groningen: Noordhoff.

Schermafbeelding 2017-12-09 om 13.23.50 klavier met nootnamen