Gitaar in de onderbouw

Basgitaar

het is een nacht (klik hier voor een Powerpoint presentatie)

Gitaarles Het is een Nacht

Guus Meewis is al jarenlang een grote naam in Nederland en zeker in zijn geboorteprovincie Noord Brabant. Vanuit mijn eigen lespraktijk (in Noord Brabant) heb ik ervaren dat de jeugd anno 2018 nog steeds bekend is van zijn werk en er vaak uit volle borst meegezongen wordt op zijn gemoedelijke melodieën. Ik heb daarom gekozen voor het nummer “Het is een Nacht”, omdat het zijn eerste grote hit was, bekend is bij de leerlingen, maar ook omdat de tekst aansluit bij de puber van deze leeftijd. De liefde en alle avances die daarbij horen staan hierin namelijk centraal.

slaggitaar1
bas1
bas2
slaggitaar2

Omschrijving van de opdracht

In deze les leert de klas het lied Het is een Nacht te spelen op de gitaar. Er zijn 2 niveaus basgitaar en 2 niveaus slag gitaar. Deze les kan worden aangevuld met zang als melodie partij. De differentiatie in niveau zit in het ritme dat gespeeld wordt, oftewel de kwantiteit van de noten. Eerst oefenen de leerlingen hun eigen partij en daarna proberen ze het gezamenlijk uit te voeren. Voorafgaand aan het praktijkgedeelte van de les kun je met behulp van een presentatie uitleggen wat de bedoeling is. Omdat gitaar een lastiger instrument is dan bijvoorbeeld piano werken bij gitaar les in groepjes ipv individueel.

In deze les wordt er 5 minuten gerekend voor opstart tijd en 5 minuten om de les af te ronden en op te ruimen.

Aan het eind van deze les:

  • Kunnen de leerlingen ten minste 1 partij zelfstandig spelen op respectievelijk bas of slaggitaar.
  • Weten ze de noten te spelen vanaf de bladmuziek of tablatuur.
  • Spelen ze het gehele stuk samen en klinken er verschillende partijen tegelijkertijd.
  • Snappen ze hoe ze tablatuur moeten lezen.

Aandachtspunten:

  • Niet alle leerlingen zullen makkelijk de noten kunnen lezen van blad of tablatuur. Voor de meesten zal dit nieuw zijn en zul je hier wat extra aandacht aan moeten geven. Zorg daarom ook dat je de partijen allemaal een keer laat horen, ze te allen tijde zelf het voorbeeld filmpje kunnen bekijken en uitpluizen en dat je zelf als docent het stuk voorspeelt. (Geerts & van Kralingen, 2016: Motivatietheorie)
  • Als er leerlingen in de klas zijn die zelf al gitaarles hebben zullen ze deze partijen heel makkelijk kunnen spelen. Je kunt hier creatief mee om gaan door bijvoorbeeld leerling te laten “co-teachen”.
  • Het kan ook zijn dat niemand een bepaalde partij kiest om te spelen. Bedenk daarom eerst hoe je daarmee omgaat. Speel je dan zelf de andere partijen? Of kies je wat leerlingen uit die toch gaan proberen om de andere partijen te spelen?

Domein en Kernvaardigheden:

    • Domein Musiceren
    • Domen Beluisteren
    • Kernvaardigheid Produceren
    • Kernvaardigheid Presenteren
    • Kernvaardigheid Beleven

Leerdoelen:

  • Zelfstandig instuderen van een gitaar partij
  • Omgaan met autonomie binnen een opdracht.
  • Lezen van tablatuur
  • Gezamenlijk musiceren.

De Presentatie (15 minuten)

De opdracht (Slide 1)

Op deze dia staat een link naar het filmpje waar wordt voorgedaan hoe je het is nacht zou moeten uitvoeren.

!!!Je zou ook kunnen overwegen om een filmpje te maken van je eigen spel zodat ze ook optisch een beeld hebben hoe het werkt. Op het grote scherm is het duidelijk voor iedereen te zien wat je doet!!!

Partij 1 de Bas partij niveau 1 (Slide 2)

Je ziet de bas partij op het scherm en er is een linkje naar een geluidsbestand om te laten horen wat er op de bladmuziek staat. Speel het eventueel zelf mee met het bestand of nog een keertje extra daarna. Je kunt de partij vast “droog oefenen” door de leerlingen het ritme mee te laten klappen en mee te laten zingen op noten namen of in “scat-vorm” als je dat prettiger vindt.

Partij 2 de Bas partij niveau 2 (Slide 3)

Je ziet de bas partij op het scherm en er is een linkje naar een geluidsbestand om te laten horen wat er op de bladmuziek staat. Speel het eventueel zelf mee met het bestand of nog een keertje extra daarna. Je kunt de partij vast “droog oefenen” door de leerlingen het ritme mee te laten klappen en mee te laten zingen op noten namen of in “scat-vorm” als je dat prettiger vindt.

Partij 3 de Akkoorden partij niveau 1 (Slide 4)

Je ziet de Akkoorden partij op het scherm en er is een linkje naar een geluidsbestand om te laten horen wat er op de bladmuziek staat. Speel het eventueel zelf mee met het bestand of nog een keertje extra daarna. Je kunt de partij vast “droog oefenen” door de leerlingen het ritme mee te laten klappen en mee te laten zingen op noten namen of in “scat-vorm” als je dat prettiger vindt.

Partij 4 de Akkoorden partij niveau 2 (Slide 5)

Je ziet de Akkoorden partij op het scherm en er is een linkje naar een geluidsbestand om te laten horen wat er op de bladmuziek staat. Speel het eventueel zelf mee met het bestand of nog een keertje extra daarna. Je kunt de partij vast “droog oefenen” door de leerlingen het ritme mee te laten klappen en mee te laten zingen op noten namen of in “scat-vorm” als je dat prettiger vindt.

Oefenen en uitvoeren (25 minuten)

 

De leerlingen gaan nu zelf aan de slag. Van iedere partij zijn er voldoende uitdraaien beschikbaar. De eerste 15 minuten gaan ze zelf aan de slag. De docent loopt rond om individuele aandacht te schenken aan de leerlingen waar het nodig is.

Na die 15 minuten speel je als volgt:

  • Eerst iedereen met de bas partijen apart
  • Daarna de akkoorden partijen apart
  • Vervolgens de niveaus 1 en daarna de niveaus 2
  • Als laatste klassikaal alle niveaus tegelijk

Bij het gitaar spelen zijn er een aantal punten en regels om in de gaten te houden:

1. Klassikaal spelen: Tegelijk beginnen en tegelijk eindigen. De docent heeft hierin de functie van dirigent en telt af wanneer het begint. Dat betekent dat het stil is als je begint met aftellen.

2. Ga verstandig om met de instrumenten. Instrumenten zijn dure stukken dus ben er zuinig mee.

3. Help elkaar als daar om gevraagd wordt. Hiermee stimuleer je het sociaal constructivistische leren.

4. Spreek een duidelijk stilte teken af voorafgaand aan de les.

 

Bronvermelding:
Geerts, W., & van Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren. Uitgeverij Coutinho. 425-427

het is een nacht plaatje

 

Schermafbeelding 2017-12-14 om 12.40.17